وبلاگ

آموزش ثبت دامنه ی سایت برای خودمان

دامنه اینترنتی چیست؟

دامنه اینترنتی به آدرس یا نام وب سایت گفته می شود که از طریق آن می توان به اطلاعات درون سایت دسترسی پیدا کرد. در حال حاضر هر فرد با مطالعه آموزش ثبت دامنه می تواند به سادگی آدرس دامنه مورد نظر خود را به ثبت رساند. امروزه استفاده از سایت ها در میان جوامع مختلف به امری مرسوم تبدیل شده است. زیرا سایت ها اطلاعات مورد نیاز افراد را به سرعت در اختیارشان قرار می دهند؛ از طرفی با مراجعه به یک سایت فروشگاه امکان تهیه اقلام مورد نیاز با زدن تنها چند کلیک فراهم خواهد بود. این موضوع سبب شده تا صاحبان بسیاری از کسب و کار ها، سایت مخصوص به خود را راه اندازی نمایند. البته راه اندازی یک سایت نیازمند به پیمودن مراحلی همچون طراحی سایت و ثبت دامنه می باشد. بنابراین ثبت کردن یک آدرس اینترنتی نیازمند به فراگیری آموزش ثبت دامنه خواهد بود. زیرا با دنبال کردن آموزش های ثبت دامنه، انتخاب و ثبت یک آدرس برای وب سایت به امری ساده تبدیل خواهد شد.

 

آموزش ثبت دامنه

اهمیت ثبت دامنه در کسب و کار مجازی

در هنگام راه اندازی یک سایت، دامنه اینترنتی (آدرس سایت) نقش مهمی را در عملکرد سایت ایفا خواهد کرد. زیرا در صورت انتخاب یک دامنه اینترنتی مناسب، افراد به راحتی می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. به عبارتی دیگر با انتخاب یک دامنه منحصر به فرد، افراد پس از ورود به وب سایت آدرس آن را به خاطر خواهند سپرد. بنابراین ثبت دامنه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین منظور شما می توانید با دنبال کردن آموزش ثبت دامنه آدرس دلخواه خود را برای وب سایت مورد نظرتان ثبت نمایید.

ثبت دامنه دلخواه

معمولا برای ثبت دامنه مورد نظر می توان از دامنه هایی همچون ir، com، net و… استفاده نمود. جهت آگاهی بیشتر لازم است بدانید دامنه ir مخصوص کشور ایران بوده که ثبت کردن آن به مراتب زمان بیشتری را می طلبد. در مقابل، دامنه های com، net، org و… دامنه های خارجی هستند که ثبت کردن آن ها آسان‌تر از دامنه داخلی خواهد بود. به طور کلی ثبت دامنه داخلی یا خارجی هیچ تفاوتی را در عملکرد سایت به وجود نخواهد آورد. دامنه های داخلی و خارجی تنها در میزان هزینه ثبت و فعال سازی، با یکدیگر تفاوت دارند. به عبارتی، دامنه ir نسبت به سایر دامنه های خارجی از میزان هزینه ثبت کمتری برخوردار می باشد.

آموزش ثبت دامنه ir

اولین مرحله در خصوص آموزش ثبت دامنه ir، مراجعه به وب سایت ایرنیک می باشد. برای این کار شما باید ادرس nic.ir را در مرورگر خود تایپ کرده یا واژه ایرنیک را در گوگل جستجو نمایید. جهت آگاهی بیشتر لازم است بدانید ایرنیک مرجع اصلی ثبت دامنه ir می باشد.

ثبت دامنه در این سایت نیازمند به پیمودن مراحل مختلف خواهد بود. پس از وارد شدن به وب سایت ایرنیک در اولین مرحله از آموزش ثبت دامنه شما نیازمند به ساخت یک حساب کاربری برای خود هستید. برای این کار باید از قسمت “ساختن شناسه کاربری” نسبت به انجام این امر اقدام نمایید. ایجاد شناسه کاربری همانند بسیاری از وب سایت های ایرانی نیازمند به پر کردن فرم های مخصوصی خواهد بود.

آموزش ثبت دامنه

پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در فیلد های مربوطه به شما یک شناسه ایرنیک داده خواهد شد. در این مرحله از آموزش ثبت دامنه شما می توانید با استفاده از این شناسه، دامنه ir مورد نظر خود را در سایت ایرنیک یا سایت های دیگر ثبت کنید.

آموزش ثبت دامنه در ایرنیک

برای ثبت دامنه ir شما می توانید از سایت ایرنیک برای این منظور استفاده نمایید. البته نکته ای که در همین ابتدا باید بدانید این است که سایت ایرنیک برای ثبت دامنه ir هزینه بیشتری را از کاربران دریافت خواهد کرد. اما در مقابل، ثبت دامنه ir در سایت های دیگر نیازمند به صرف هزینه کمتری خواهد بود. اما اگر تصمیمتان برای ثبت دامنه در ایرنیک نهایی است باید با شناسه ساخته شده به سایت ایرنیک وارد شوید. در این مرحله از آموزش ثبت دامنه پس از ورود به ایرنیک باید به بخش دامنه‌ها و پس از آن ثبت دامنه مراجعه نمایید. پس از ورود باید در فیلد اول نام دامنه مورد نظر خود را وارد کرده و بر روی گزینه “بررسی موجود بودن دامنه” کلیک کنید.

آموزش ثبت دامنه

در این مرحله از آموزش ثبت دامنه در صورت موجود بودن دامنه باید مدت زمان ثبت و رابط های دامنه را مشخص کنید. ناگفته نماند که مدت زمان دامنه می تواند به صورت 12 یا 60 ماهه انتخاب شود.

آموزش ثبت دامنه

در مرحله بعد باید رابط های دامنه را تعیین کنید. در صورت انتخاب صاحب امتیاز “خودم” تنها خودتان با استفاده از شناسه ایرنیک به دامنه دسترسی خواهید داشت.

آموزش ثبت دامنه

اما در صورت انتخاب “شناسه کاربری دیگر” افرادی مانند نمایندگان ایرنیک به دامنه دسترسی خواهند داشت. در این مرحله از آموزش ثبت دامنه پس از انتخاب رابط ها باید بر روی گزینه “بازنگری” کلیک کرده و پس از آن موافقتنامه های مربوطه را تایید کنید.

آموزش ثبت دامنه

در مرحله پایانی صورتحساب مربوطه برای شما صادر می گردد که پس از پرداخت هزینه، دامنه برای شما رزرو خواهد شد.

نکته: در صورت عدم پرداخت هزینه ثبت دامنه، دامنه مورد نظر برای شما رزرو نخواهد شد.

آموزش ثبت دامنه ir در سایر وب سایت ها

شما می توانید برای ثبت دامنه ir از وب سایت های ارائه دهنده خدمات مربوط به ثبت دامنه استفاده نمایید. بهتر است بدانید خرید دامنه ir از سایر وب سایت های ارائه دهنده خدمات دامنه، هزینه کمتری را در مقایسه با ایرنیک در پی خواهد داشت. به همین منظور برای دنبال نمودن آموزش ثبت دامنه از سایر وب سایت ها باید در ابتدا عبارت “ثبت دامنه” را در گوگل جستجو نمایید. پس از بالا آمدن نتایج گوگل، یکی از سایت های مورد نظر را انتخاب نمایید. جهت آگاهی بیشتر لازم است بدانید سایت مورد نظر باید معتبر بوده و حداقل چندین سال سابقه فعالیت داشته باشد. در این مرحله از آموزش ثبت دامنه، پس از انتخاب سایت ارائه دهنده خدمات ثبت دامنه باید نام دامنه مورد نظر خود را در سایت مورد نظر جستجو نمایید.

آموزش ثبت دامنه

این موضوع را به خاطر داشته باشید که شما تنها می توانید دامنه های آزاد را برای خود ثبت نمایید. همچنین ثبت دامنه هایی که قبلا ثبت شده اند امکان پذیر نخواهد بود. در این مرحله از آموزش ثبت دامنه پس از انتخاب دامنه مورد نظر خود باید ادامه فرآیند ثبت دامنه را طی کنید. در نهایت در قسمت مشخصات دامین باید شناسه ایرنیک خود را وارد نمایید تا این دامنه با شناسه ایرنیک شما ثبت شود. پس از گذشت تنها 24 ساعت دامین شما فعال خواهد شد.

آموزش ثبت دامنه های خارجی

همانطور که در ابتدای این مطلب عنوان گردید دامنه های com، net و… به عنوان دامنه های خارجی شناخته می شوند. ثبت این دامنه ها نیازمند به طی کردن مراحل ساده تری خواهد بود. به همین منظور برای دنبال کردن آموزش ثبت دامنه خارجی شما باید عبارت “ثبت دامنه” را در گوگل جستجو کرده و بهترین سایت را برای دریافت خدمات انتخاب نمایید. در اینجا نیز همانند روش قبل باید نام دامنه مورد نظر خود را جستجو کنید.

در نهایت پس از انتخاب دامنه مورد نظر باید هزینه های مربوط به خرید و فعال سازی دامنه را پرداخت نمایید. در این مرحله از آموزش ثبت دامنه خارجی، پس از پرداخت هزینه در کمتر از یک ساعت دامنه برای شما فعال خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 × دو =